28 oktober 2021
09u30 - 16u30
De Blauwput - Leuven

KiVa op kleutermaat

Veerkracht en sociaal-emotionele ontwikkeling bij kleuters stimuleren. (Exclusief aanbod voor KiVa-scholen)

Willen jullie de KiVa-werking binnen jullie school laten starten in de kleuterschool?

Kijken jullie uit naar KiVa-materiaal voor kleuters?

Wil jullie school vanaf de jongste leeftijd inzetten op sociale veiligheid, weerbaarheid en sociale vaardigheden?

Dan is deze opleiding en het daarbij aansluitend materiaal een must voor jullie kleuterteam.

Deze nascholing reikt KiVa-inzichten aan, geeft inzicht in de sociaal-emotionele ontwikkeling van kleuters én laat jullie kennis maken met het educatief pakket rond ‘Rik De Pauw’. Elke kleuterschool krijgt hiermee de nodige handvaten voor een eigen KiVa-werking en kan op die manier efficiënt meebouwen aan een fijn en veilig schoolklimaat voor de hele school.

Dag 1 (halve dag)

Het eerste deel van deze vorming brengt jou/jullie schoolteam thuis in het thema 'pesten' en verduidelijkt wat het betekent om een KiVa- kleuterschool te zijn. Het onderscheid tussen pesten, ruzie maken en plagen wordt uitgeklaard. Je leert hoe en waarom pesterijen ontstaan en wat ze teweegbrengen in de groep. Via een oefening bekijken jullie de werking van jullie eigen kleuterschool en verzamelen jullie tips om werk te maken van een veilig klasklimaat.

Na deze vorming heb je een kijk op wat kleuters (op verschillende leeftijden) nodig hebben om sociaal-emotioneel te kunnen ontwikkelen.

Dag 2 (halve dag)

Tijdens het tweede deel van deze vorming maak je kennis met het lespakket van 'Rik De Pauw'. Je leert een aanpak, werkvormen en activiteiten kennen die jou toelaten om binnen de klasomgeving in te spelen op de sociaal-emotionele ontwikkeling van (jouw) kleuters.

Deze vorming bezorgt jou een meer diepgaande expertise over het stimuleren van de zelfontwikkeling van kleuters. Dit gebeurt aan de hand van het lespakket van 'Rik De Pauw'.

Na deze dag kun je op een meer efficiënte manier aan de slag om bij kleuters de basis voor veerkrachtontwikkeling, weerbaarheid en probleemoplossend vermogen te helpen leggen.

De Blauwput - Leuven

Martelarenlaan 11A 3010 Leuven