18 oktober 2019
Syntra

KiVa-dag: stimuleer het socio-emotioneel welbevinden

KiVa-dag: stimuleer het socio-emotioneel welbevinden

Versterk de socio-emotionele ontwikkeling van kinderen

Gedragsdeskundige Kees van Overveld bekrachtigt waarom er gewerkt moet worden rond socio-emotioneel leren (SEL) bij kinderen en jongeren: ‘Het is belangrijk dat scholen zich, naast het schoolse leren, nadrukkelijker gaan richten op socio-emotioneel leren (SEL). Want hierdoor leer je omgaan met jezelf en de ander. Leerlingen die hun eigen emoties begrijpen en zich kunnen inleven in de ander, zullen bijvoorbeeld minder snel geneigd zijn anderen te kwetsen of pijn te doen. Wanneer kinderen leren conflicten oplossen en op hun eigen gedrag reflecteren, dan kunnen zij beter relaties onderhouden. Hierdoor werkt SEL preventief: het helpt mee bij het creëren van een positieve en veilige sfeer op school en kan op die manier bijvoorbeeld pesten voorkomen.’

De KiVa-dag zet dit jaar in op het socio-emotioneel welbevinden van kinderen en jongeren. In de voormiddag krijg je een stukje te zien uit de theatervoorstelling ‘Rood’. Tijdens de lunchpauze ontdek je interessante KiVa-vormingen en in de namiddag ga je actief aan de slag tijdens een van onze workshops. Je kiest zelf welke workshop je graag wil volgen. Tot slot sluiten we de dag af met de uitreiking van de KiVa-basiscertificaten aan KiVa-scholen die het basiscontract hebben afgerond tijdens het schooljaar 2018 - 2019. Ga naar huis met heel wat inspiratie en een leuk extraatje.

Kies uit de volgende workshops:
• socio-emotioneel leren: activiteiten ontwerpen vanuit kinderboeken;
• socio-emotioneel leren en slimme spellen;
• BLINK: sociale vaardigheden van kinderen in derde kleuterklas en het eerste leerjaar versterken zodat elk kind kan BLINKen;
• een oase van rust creëren;
• socio-emotioneel leren en Zill.

Praktische info

09u00 - 9u30 Onthaal
09u30 - 10u45 Fragment uit de theatervoorstelling ‘Rood’ en toelichting door Stefan Perceval (regisseur) en Jan de Kinder (auteur). Een verhaal over hoe kinderen, jongeren en volwassenen hun ‘stem’ terugvinden. Een verhaal waar iedereen zich in herkent, waardoor ‘de ander’ plots dichtbij is. De kracht van het theater zorgt ervoor dat zij opnieuw de kracht in zichzelf ontdekken en opnieuw de moed vinden om bij het dagelijkse leven aan te knopen. Het verhaal is gebaseerd op het boek Rood van Jan De Kinder en geregisseerd door Stefan Perceval van productiehuis hetGevolg.
10u45 - 11u00 Pauze
11u00 - 12u30 Workshop 1 naar keuze
12u30 - 13u30 Lunch en postersessie
Tijdens de lunchpauze stellen verschillende KiVa-trainers (nieuwe) KiVa-vormingen voor. Je krijgt de mogelijkheid om vragen te stellen over de inhoud van de vormingen.
13u30 - 15u00 Workshop 2 naar keuze
15u00 - 15u30 Uitreiking KiVa-certificaten