15 februari 2022
09u30 - 16u30
Syntra AB - Berchem

KiVa-antipestprogramma: driedaagse training voor gevorderde KiVa-kernteams

Dit evenement is al voorbij.
Bekijk onze events

15 februari 2022 en 15 maart 2022 en 9 mei 2022

Heel wat KiVa-kernteams hebben er al een basistraject opzitten en voelen de noodzaak om zich te verdiepen. Hoe kun je KiVa nog sterker inzetten op klasniveau? Wat betekent een verbindende communicatie installeren in onze praktijk? Hoe kun je schoolbreed de aanpak van (cyber)pesten versterken? Als het kernteam op zoek is naar nieuwe inspiratie en wil doorgroeien naar expertniveau, dan zal deze driedaagse training een meerwaarde betekenen.

Deze driedaagse training richt zich uitsluitend tot kernteams die de basistraining gevolgd hebben. Ze zijn reeds vertrouwd met de KiVa-visie en -praktijk.

KiVa-kernteams die deze training bijwonen vormen een lerend netwerk. Samen met andere kernteams verwerven jullie nieuwe inzichten, zetten jullie in op communicatie en groepsdynamiek en buigen jullie zich over lastige casussen van pesten en moeilijk schoolgedrag. Ook andere praktijkgerichte vragen worden geïntegreerd in de drie trainingsdagen.

Dag 1: KiVa op klasniveau

• De KiVa-visie: KiVa-eigen aanpak met aandacht voor de belangrijkste bouwstenen zoals aanleren van sociale vaardigheden en ouderbetrokkenheid.
  • De klasthermometer leren gebruiken om het leer- en leefklimaat in klassen met negatieve(re) normen weer positief om te buigen.
  • Bewustmaking van de rol van de leraar in de groepsdynamiek van een klas.
  • Kinderen écht leren samenwerken.

Dag 2: Communicatie

• Verbindende communicatie: hoe breng je boodschappen over met zo min mogelijk weerstand van de overkant? Hoe communiceren we verbindend naar leerlingen, ouders en collega’s?
  • Proactieve cirkels: samen met kinderen werken aan verbondenheid en een positieve klassfeer door helder met elkaar te leren communiceren.
  • Communicatie van beleidskeuzes: een kijkje op het eigen schoolbeleid.

Dag 3: Schoolbreed werken

• Positief schoolklimaat op de speelplaats. Een kijk op de eigen speelplaatswerking met oog voor sterktes en groeipunten.
  • Langdurig pesten/cyberpesten. Handvaten om met moeilijke problematieken aan de slag te gaan.
  • Taken van het KiVa-team op punt stellen en uitwerken: de rol van de directie bepalen, ondersteunen van nieuwe collega’s, een handelingsplan voor de aanpak van pest- en cyberpestproblematieken opmaken en evaluatie van de eigen KiVa-werking.
  • Casussen vanuit de deelnemende scholen.

Syntra AB - Berchem

Borsbeeksebrug 32 2600 Berchem