27 februari 2019

Koningin Mathilde steunt de KiVa-antipestmethode

Tijdens de Week tegen Pesten, op woensdag 27 februari 2019, brachten koningin Mathilde en minister van onderwijs Crevits een bezoek aan de KiVa-school Sint-Jozef Coloma in Mechelen.

Ze maakten kennis met KiVa, een wetenschappelijk onderbouwde antipestmethode uit Finland, hadden een rondetafelgesprek met het KiVa-kernteam, enkele leerlingen en hun ouders. Daarna volgden ze een KiVa-lesje mee in het tweede leerjaar. De kinderen toonden op een enthousiaste manier hoe zij in de klas en op de speelplaats stop zeggen tegen pesten.

Koningin Mathilde uitte een warme belangstelling voor de KiVa-werking en voor een goed antipestbeleid in het bijzonder. Zij luisterde met volle aandacht naar het verhaal over de verschillende initiatieven die een goede sfeer bewerkstelligen op school: van radio koko op vrijdag, het organiseren van tornooien, het klasdoorbrekend werken, de verschillende soorten knuffels: al eens gehoord van een sandwichknuffel?

Minister Hilde Crevits voegde hier aan toe dat scholen steeds meer aandacht besteden aan de geestelijke gezondheidszorg bij kinderen en jongeren. Sinds 1 september 2018 is dit een erkenningsvoorwaarde, de inspectie heeft namelijk de opdracht om de kwaliteit van het beleid hieromtrent op te volgen.

De stad Mechelen ondersteunt haar scholen om het KiVa-programma te implementeren. Zo organiseerden ze al meerdere KiVa kick-offs op het Mechelse stadsplein en volgen ze het wetenschappelijk onderzoek mee op. De stad heeft een concreet plan uitgewerkt om stapsgewijs het KiVa-programma te implementeren in meerdere scholen en met succes!

Bekijk de verschillende nieuwsartikels: